Bloggtoppen.se Hindrums frihetliga alster: God första advent!

Hindrums frihetliga alster

Sunday, November 27, 2005

God första advent!

Idag är det första advent! Därför vill jag önska mina läsare en god sådan. Första advent betyder för den traditionelle västerlänningen julpynt. Eftersom att jag är en traditionell västerlänning har jag ställt fram mitt enda fungerande julpynt i lägenheten. Det är en tomte som sitter på ett utedass till vilket man kan öppna dörren och titta. Rekomenderas starkt för de som har någon abnormal fetish för skitande tomtar.

Igår var det en dag som kallades Buy-Nothing Day. Det är en dag som diverse antiglobaliserare tycker är jättebra eftersom att de inte tycker om det som de kallar shoppinghysteri. Jag firade denna dag med att gå till Willys och köpa frukost för runt 40 spänn och senare på kvällen firade jag dagen med att gå till Skäggetorp Video och hyrde en film. Därmed hjälpte jag en stor matkedja och en småföretagare att förbättra sina vinster.

Ärligt talat. Vem hjälper man genom att utlysa en Köp-Ingenting-dag? Inte någon. Tvärtom. Som globaliseringsvän bör man totalt strunta i denna dag och köpa kläder från Kina, kaffe från Brasilien och bananer från Colombia för att förbättra levnadsstandarden för människorna där. Sverige blev rikt på grund av att rikare länder (så som England) köpte saker av oss. På samma sätt måste vi nu hjälpa de fattiga länderna i syd genom att handla med dom. Lagom till Buy-Nothingdagen meddelade EU att de sänker stödet till europeiska sockerodlare. Det är ett välkommet beslut, men på tok för liten insats för reformeringen av det europeiska jordbruket. Det är nämligen så att EU:s subventionering och tullar mot utländska jordbruksprodukter håller kvar jordbrukare i U-länderna i fattigdom, samtidigt som europeiska konsumenter får betala ett mycket högre pris för jordbruksprodukter. Det ligger något i när vänstern talar som Fort Europa. Det finns ett tullfästning som heter Europa. Tyvärr.

1 Comments:

Post a Comment

<< Home