Bloggtoppen.se Hindrums frihetliga alster: Insider om straffskatten.

Hindrums frihetliga alster

Friday, November 18, 2005

Insider om straffskatten.

Säga vad man vill om Robert Aschberg, men att göra grymt subjektiva program kan han.

Igår handlade Aschbergs Insider om trängselskatten i Stockholm. Ett försök som kostar skattebetalarna 3,8 miljarder. Trots att försöket enbart genomförs i Stockholm så får varje svensk skattebetalare betala detta ytterst osäkra försök. Det är nämligen en statlig skatt.

Skatten syfter till att minska trängseln i Stockholm och förbättra miljön. Men vill man verkligen förbättra miljön så hade dessa 3,8 miljarder gjort sig bättre hos de organisationer som vill förbättra miljön i Östersjön. För 3,8 miljarder hade de kunnat rena Östersjön nästan fyra gånger om. Man hade i princip kunnat dricka vattnet i Östersjön om rätt organisation hade fått pengarna.

Vänsterkartellen som har röstat igenom detta försök menar att detta försök kommer vara bra för företagssamheten i Stockholm. De menar att företag hade vunnit på försöket i och med att köerna kommer att minska och därmed även tiden det tar att komma in och ut från Stockholm. Det återstår o se om köerna verkligen minskar. Miljöpartisten som blev utfrågad efter reportaget igår menade att det är mest vita medelålders rika män som åker bil in till Stockholm idag. Om köerna verkligen skall minska förutsätter detta att dessa vita, medelålders rika män börjar ta kollektivtrafiken istället, och jag är mycket tveksam till att detta kommer hända. Så köerna kommer alltså förmodligen inte alls att minska, och företag kommer inte göra någon tidsvinst. Vad innebär detta då för en kund som vill ha sin bostad i centrala Stockholm upprustad och vill anlita ett byggföretag som befinner sig utanför den ring där trängselskatten gäller?

Jo, företaget lär ju knappast använda tunnelbanan för att transportera material och arbetskraft in till centrala Stockholm. De kommer använda bilar så som de alltid har gjort. Högst 60 kronor per dag kommer att tas ut i skatt per bil. Säg att företaget behöver totalt två bilar för att kunna utföra arbetet. Det kommer att innebära att kunden, förutom den ursprungliga kostnaden, kommer att få betala 5040 kronor extra exklusive skatt och moms om arbetet tar tre månader. Det är en saftig extrakostnad. Jag tror alltså knappast att företag utanför trängselskattens zon eller potentiella kunder för ett byggföretag uppskattar denna straffskatt.

I Frankrike blockerar bönderna ofta gatorna med sina fordon om det är något som de inte gillar. Stockholms billister borde göra detsamma, för de vinner ingenting på det här.

I ett inslag i programmet utfrågades partiledarna om resultatet från folkomröstningen om trängselskatten skall accepteras. Alla partiledare utom Fredrik Reinfeldt sade ja. Fredrik Reinfeldt sa "Nej, vi moderater har alltid varit emot trängselskatter". Fredrik Reinfeldt kanske inte visar upp sin mest diplomatiska sida, men jag tror ändå att han kan vinna på det. Stockholmarna vill inte ha straffskatter och detta vet Reinfeldt. Han vet att stockholmarna kommer att rösta nej. Jag vet inte om de kommer att rösta nej, men det mesta tyder på detta.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home